Indian Painter painting the office wall with roller paint

Att tänka på när man anlitar målerifirma

Det var en höstdag när jag blev uppringd av en man i 60-årsåldern. ”Jag behöver hjälp med att måla om vardagsrummet”, sa han. ”Men jag vill inte göra samma misstag som förra gången.” Jag hörde tvekan i hans röst. Det visade sig att han tidigare anlitat en målerifirma som lovade mycket – men levererade lite.

Jag får ofta höra liknande historier. Folk som fått fläckiga väggar, slarviga kanter, förseningar eller dolda extrakostnader. Och varje gång tänker jag samma sak: att anlita rätt målerifirma är minst lika viktigt som vilken färg du väljer.

Här delar jag med mig av min erfarenhet och vad du bör tänka på innan du anlitar en målare.


Fråga efter referenser – och ta dig tid att kolla dem

Den största varningsflaggan? När någon säger att de ”inte har referenser men du kan lita på oss”.

En seriös målare har inga problem med att visa tidigare arbeten eller hänvisa till nöjda kunder. Ring upp en eller två tidigare kunder och fråga:

  • Var de nöjda med resultatet?
  • Höll firman tidsplanen?
  • Uppstod några dolda kostnader?

Skriftlig offert – ditt bästa skydd

Jag minns en kund som blev överraskad av en faktura som var 7 000 kronor högre än väntat. Han hade fått ”pris på telefon”, men inget skriftligt.

Alltid skriftlig offert. Alltid.
I offerten ska det tydligt stå:

  • Vad som ingår
  • Tidsplan
  • Materialkostnader
  • Eventuella tillägg

Det skyddar både dig som kund och oss som utför arbetet.


Kontrollera behörighet och försäkring

En annan kund berättade att en firma råkade spräcka en fönsterruta när de skulle maskera – men hade ingen försäkring. Kunden fick stå för kostnaden själv.

Se till att firman har:


Tydlig kommunikation är allt

Ett måleriprojekt handlar inte bara om färg. Det handlar om förväntningar.
När jag kommer till en kund börjar jag alltid med att fråga:

  • Vad vill du att resultatet ska kännas som?
  • Hur viktigt är tidsramen?
  • Hur ser din vardag ut under projektet?

Det är mitt ansvar att vara tydlig med vad jag gör – och när. Men det är också viktigt att du som kund berättar vad du förväntar dig. Då undviker man missförstånd.


Billigast är inte alltid bäst

Visst, det är frestande att välja det billigaste alternativet – särskilt när skillnaden är flera tusenlappar. Men jag har sett hur det ofta slutar i dubbelarbete och mer kostnader på sikt.

Ett seriöst måleri har rätt verktyg, rätt färgkvalitet och rätt erfarenhet för att göra jobbet rätt från början. Det märks – inte bara i resultatet, utan också i hur lång tid det håller.


Välj en firma som lyssnar – inte bara säljer

Det jag är mest stolt över med mitt arbete är inte hur många kvadratmeter jag målat. Det är hur många människor jag hjälpt att trivas bättre i sina hem. Och det börjar med att lyssna.

En bra målare ska inte bara berätta vad som är snyggt eller populärt. Hen ska fråga vad du vill ha – och sedan hitta en lösning som håller både praktiskt och estetiskt.